Denne webshop anvender cookies for at optimere hjemmesiden og gør det muligt at handle på siden. Læs mere her.
Sådan får du din baby til at sove

Sådan får du din baby til at sove

  admin

 (0)

Har din baby vækket dig flere gange, end du kan tælle på to hænder? Og er klokken gået hen og blevet så mange, at det er ved at være tid til at stå op, når der endelig er ro på og din baby er faldet i søvn? Vi kan ikke garantere, at du får din fulde nattesøvn tilbage, men vi kan give dig nogle råd, som med stor sandsynlighed giver dig lidt af din søvn tilbage. 

Det er fantastisk at være blevet forældre – men det er også hårdt. Har du et barn, der er meget vågent om natten og dermed frarøver dig din søvn, kommer vi her med nogle tips, som kan give både dig, din partner og din baby mere søvn i løbet af natten. 

Hvordan får du barnet til at sove? 

1. Gode og faste godnatvaner 

Hvis du gerne vil øge chancen for at få din baby til at falde hurtigt i søvn, er det en god ide at indføre faste godnatvaner. Det kan være alt lige fra at synge den samme godnatsang hver aften til at læse den samme godnathistorie. Børn og babyer er trygge ved gentagelser. Så hold gerne fast i det hver aften, når I putter. 

2. Giv blid babymassage 

Ligesom voksne mennesker bliver børn og babyer også afslappede af at få massage. Desuden viser undersøgelser faktisk også, at blid babymassage til børn under seks måneder, får dem til både at sove og græde mindre. Sørg for altid at have mindst én hånd på din baby, mens du masserer og gør det, indtil babyen virker afslappet og rolig. 

3. Sæt god tid af 

Børn og babyer har brug for at mærke sine forældre, så det ved, at det ikke er forladt. Brug derfor god tid til at putte barnet på en omsorgsfuld og rolig måde. Når du er rolig omkring sengeritualet, føler barnet ikke sengen som en straf, hvilket er et godt skridt på vejen til at få mere nattesøvn. Kig gerne ind til din baby nogle gange i løbet af den første time, så babyen ved, at du er der, hvis ikke den sover. 

4. Gør sengen hyggelig 

Et fjerde trick til at få mere søvn er at lave sengen som en hule. Babyer kan godt lide at være omsluttet, da det er det, den har været vant til i livmoderen. Når du omslutter dit barn ved f.eks. at lægge det i en babynest med puder, sovedyr og en sengehimmel, gør du sengen til et hyggeligt og rart sted at være for din baby. 

Det er dog vigtigt, at der ikke er for mange stimuli, da det i stedet holder babyen vågen. 

5. Aftal at sove på skift 

Det er ikke sjovt ikke at få sin nattesøvn flere nætter i træk. Derfor kan det som nybagte forældre være en god ide at sove på skift. Med det menes, at den ene af jer får lov til at sove igennem den ene nat, hvorefter den anden af jer må det den næste. Selvom det ikke er så romantisk, kan det være godt at sove i hvert jeres rum, når I prøver det. Så er I sikre på, at I får den søvn, I skal have, når den ene af jer får lov at sove igennem. 

Prøv dig frem med lidt forskelligt 

Det er ikke sikkert, at alle ovenstående tips virker i første omgang. Derfor er det en god ide, hvis du prøver dig frem. Virker massagen for eksempel ikke første gang, kan det være, det gør det om en uge i stedet. Vær tålmodig, rolig og afslappet – så skal søvnen nok komme igen.

 (0)